LATIHAN
LATIHAN BAB 5 | |||||
NAMA |
| ||||
MATRIK |
| GROUP |
| TARIKH |
5.9.1 AKTIVITI KREATIF (BRAIN GAME)
Cari dan tandakan perkataan yang berkaitan dengan soalan yang dikemukakan.
D | S | K | P | A | B | C | K | D | E | F | G | H | I | F | J | K | L |
O | A | A | E | A | A | K | S | S | A | B | C | K | D | O | A | A | J |
M | L | A | N | A | A | A | S | A | M | A | B | C | K | D | L | A | K |
A | J | I | G | I | I | I | R | I | E | A | B | C | K | D | J | I | L |
I | K | I | E | A | B | C | K | D | N | I | I | I | I | A | K | I | N |
N | L | I | T | A | B | C | K | D | I | I | I | I | I | T | L | U | M |
U | L | U | A | B | C | U | U | U | R | U | U | U | U | I | U | U | L |
A | J | O | H | O | O | O | O | S | U | M | A | T | I | F | O | O | J |
F | K | O | U | O | A | B | C | K | D | O | L | A | B | C | K | D | K |
E | L | O | A | P | L | I | K | A | S | I | J | O | K | O | O | O | L |
K | I | I | N | B | C | K | D | I | I | I | K | I | B | U | U | U | U |
T | B | C | K | D | I | B | I | L | I | K | L | D | A | R | J | A | H |
I | A | B | C | K | D | B | C | K | D | I | I | I | T | I | I | I | L |
F | I | P | E | R | W | A | T | A | K | A | N | B | C | K | D | I | J |
I | A | B | C | K | D | B | C | K | D | I | I | A | B | C | K | D | K |
I | I | I | M | E | N | I | L | A | I | A | B | C | K | D | I | I | L |
I | I | I | I | A | B | C | K | D | I | I | I | I | A | B | C | K | D |
T | A | K | S | O | N | O | M | I | I | B | L | O | O | M | U | I | K |
1- Kurikulum Standard Sekolah Rendah
2- Kurikulum Standard Sekolah Menengah
3- Domain berkaitan dengan sikap & emosi
4- Satu dokumen yang mengintegrasikan kurikulum dan pentaksiran.
5- Suatu prosedur untuk hasil yang dikehendaki daripada sesuatu pembelajaranekspilisit.
6- Satu aras daripada Domain Objektif Psikomotor
7- Keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dn berupaya mencipta sesuatu.
8- Satu set tiga model berhierarki yang digunakan untuk mengkelaskan objektif pembelajaran pendidikan kepada aras kerumitan dan kekhususan.
9- Domain tumpuan utama bagi pendidikan tradisional.
10- Dua jenis penilaian kurikulum
11- Pelaksanaan kurikulum dijalankan oleh guru di peringkat _________________
12- Peringkat ini ialah aras untuk menghafal dan mengingat semula perkara yang telah dipelajari dan dikuasai.
13- Menggunakan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam situasi berlainan untuk melaksanakan sesuatu perkara.
14- Bertindak secara konsisten terhadap nilai baru. Secara dalaman, murid dapat menyusun nilai ke dalam sistem dan boleh mengaplikasikan nilai.
15- Tahap yang dapat direalisasikan apabila murid membuat pertimbangan dan keputusan menggunakan pengetahuan, kemahiran dan nilai serta memberi justifikasi.
5.9.2 LATIHAN OBJEKTIF
Bulatkan pilihan jawapan yang betul.
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) memerlukan guru-guru menyatakan hasil pembelajaran pada aras analisis dan penilaian dalam domain objektif kognitif |
1. Manakah di antara kata kerja berikut tergolong dalam kategori KBAT tersebut ?
A. Jelaskan B. Nyatakan
C. Rumuskan D. Terangkan
Sebagai seorang guru , anda mempunyai peranan untuk mentransformasikan pengetahuan, kemahiran, nilai, budaya dan kepercayaan menerusi mata pelajaran opsyen berpandukan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP ke arah mencapai hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) |
2. Pada peringkat manakah anda dapat menentukan standard pembelajaran murid telah dapat dicapai?
A. Peringkat penilaian B. Peringkat pelaksanaan
C. Peringkat perancangan D. Peringkat perkembangan
Mata pelajaran : Geografi Tajuk : Manusia dan alam sekitar |
3. Berdasarkan maklumat di atas, manakah pernyataan objektif pengajaran yang eksplisit yang bersesuaian dengan tajuk tersebut ?
I. Menyatakan 4 aktiviti manusia yang menjejaskan alam sekitar dengan betul
II. Menjelaskan 2 cara untuk menghindarkan masalah alam sekitar dengan betul
III. Menghasilkan 1 projek kitar semula menggunakan bahan-bahan terbuang dengan betul.
IV. Membahaskan 3 kesan negative terhadap alam sekitar yang berpunca dari aktiviti manusia denga betul.
A. I dan II sahaja B. III dan IV sahaja
C. I, II dan III sahaja D. II, III dan IV sahaja
4. Manakah hasil pembelajaran berikut dikategorikan sebagai TIDAK eksplisit? Pada akhir pembelajaran, murid-murid dapat:
A. Memahami 5 Rukun islam dengan tepat
B. Menyusunkan 6 Rukun iman dengan betul
C. Menunjukkan cara melaksanakan amalan solat yang betul.
D. Menerangkan 4 perkara yang boleh membatalkan puasa dengan betul
Refleksi dalam pengajaran dan pembelajaran membolehkan guru mengesan kelemahan dan masalah yang berlaku dan segera membetulkan untuk penambahbaikan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. |
5. Manakah di antara berikut merupakan aspek yang perlu dianalisis oleh guru untuk menulis refleksi setelah tamat sesi pengajaran dan pembelajaran?
I. Kaedah pengajaran guru
II. Cadangan tindakan susulan penambahbaikan
III. Perkara yang masih belum dicapai oleh murid
IV. Pencapaian murid terhadap hasil pembelajaran
A. I,II dan III sahaja B. I, II dan IV sahaja
C. I, III dan IV Sahaja D. II, III dan IV sahaja
5.9.3 LATIHAN ESEI
Tuliskan jawapan dalam ruang kosong yang disediakan.
1. Berikan penjelasan berserta contoh yang tepat terhadap perkara berikut:
a) Domain Objektif Kognitif
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b) Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Dengan mengemukakan contoh-contoh dari mata pelajaran opsyen anda, terangkan bagaimanakah anda melaksanakan elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dengan sempurna ? (10 markah)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment